Výukové programy



Děti a studenti navštíví pavilon Amazonie, kde se seznámí s flórou a především s faunou odsud pocházející. Dozvědí se o ohrožení a důležitosti zachování deštných pralesů, o zdejším klimatu a původních obyvatelích. Účastníci se v tomto programu zaměří hlavně na drápkaté opičky, pro nás netradiční hlodavce, pestré ptačí druhy a bohatstvím surovin odsud pocházející. Program je doplněn o obrázky plodin, používaných v běžném životě či ostatních zvířat, která dopomohou k sestavení potravní pyramidy.

Cíl prohlídky: Výukový program poskytne různé zajímavosti z fauny a flóry Amazonie. Seznámí děti s ohrožením tohoto unikátního deštného pralesa a důležitostí ho chránit. Dále se dozví, jaké bohatství ve formě běžně používaných surovin odsud pochází a například i historii některých plodů po příchodu do Evropy.

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 60 - 90 min

Cíl prohlídky:

Cílová skupina:

Místo:

Přibližný čas prohlídky:

Vydejte se s námi na cestu od pramene až k ústí jedné z našich českých řek. V expozici pod statkem Lüftnerka si vysvětlíme rozdíly mezi horním a dolním tokem a seznámíme se s jejich obyvateli. Prozkoumáme jednotlivá rybí pásma, ale zaměříme se i na ostatní skupiny živočichů, které jsou s českou řekou spojeny. Zjistíme, jak se vydra říční i bobr přizpůsobili životu u vody a proč je důležité živočichy kolem našich řek chránit. Pod hladinou rybníka objevíme fascinující svět ryb – jak dýchají, plavou, vnímají své okolí i čím se jednotlivé druhy liší. Program spojuje poznání, pozorování i objevování, aby se česká příroda stala zážitkem na vlastní oči.

Cíl prohlídky: Získat základní informace o ekosystému české řeky, poznat základní druhy ryb a umět je zařadit do rybích pásem. Rozšířit si obzory o ostatních skupinách živočichů vázaných na říční biotop. Uvědomit si nutnost ochrany ohrožených druhů a celého ekosystému. Opakování a upevnění získaných informací.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: expozice Česká řeka pod statkem Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program zavede žáky na výpravu do srdce Afriky. Společně s lektorem projdou expozicemi pouště, savany i tropického deštného lesa a seznámí se s pestrou škálou živočichů, která tato prostředí obývají. Výklad je zaměřen na přizpůsobení živočichů podmínkám prostředí a na význam ochrany africké přírody, včetně chráněných a ohrožených druhů. Součástí programu jsou názorné pomůcky – přírodniny přímo od afrických zvířat, které zážitek doplňují o autentický prvek a přibližují žákům Afriku zcela jedinečným způsobem.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s vybranými africkými druhy zvířat a jejich přizpůsobením na životní podmínky. Poznají základní typy afrických biomů a dokáží porovnat, v jakých podmínkách zde africká zvířata žijí.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program zavede žáky na statek Lüftnerka v horní části zoologické zahrady, kde se seznámí s tradičním životem na venkově. Společně s lektorem projdou expozicí hospodářských zvířat a dozví se o jejich chovu, užitku i významu pro člověka. Výklad přiblíží proces domestikace a ukáže, jak člověk využíval jednotlivá zvířata i jak se o ně staral. Součástí programu jsou autentické pomůcky – rohy, parohy, ukázky kožešin či peří – které žákům umožní zažít atmosféru venkovského statku na vlastní oči i dotek.

Cíl prohlídky: Seznámení se s hospodářskými a dalšími domácími zvířaty, jejich chovem, domestikací, užitkem a významem pro člověka dříve a nyní.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: statek Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program seznamuje studenty se základy ekologie a objasňuje, proč je tento pojem často nesprávně vykládán. Společně s lektorem se žáci vydají k vybraným druhům zvířat, kde se dozvědí, jaké vztahy mezi nimi v přírodě existují – od predace přes mutualismus až po různé formy symbiózy. Výklad se zaměřuje také na přizpůsobení živočichů vnějším podmínkám (např. Bergmannovo a Allenovo pravidlo, teplokrevnost a studenokrevnost), na roli velkých býložravců při utváření krajiny či na problematiku invazních druhů. Program vede studenty k hlubšímu porozumění ekologickým souvislostem a vztahům v přírodě.

Cíl prohlídky: Studenti si osvojí základní pojem ekologie, na různých příkladech definují vztahy mezi organismy v přírodě, porozumí principům přizpůsobení živočichů vnějším podmínkám prostředí a seznámí se s dalšími ekologickými tématy (invazní druhy, vliv velkých býložravců…) na konkrétních příkladech z naší zoologické zahrady.

Cílová skupina:

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Program zavede žáky na terénní vycházku po zoologické zahradě směrem k expozici Ekosystém lesa a k výběhu vlků. Společně s lektorem se seznámí s různými druhy našich stromů, rozdělením lesních pater a s tím, co v lese roste a žije. Součástí programu je sestavení příkladu potravního řetězce a procvičování názvů dřevin a jejich plodů. Výklad propojuje poznání rostlin, živočichů a jejich vzájemných vztahů, a vede žáky k pochopení funkce lesa a principů fungování přirozeného ekosystému.

Cíl prohlídky: Žáci poznají základní druhy našich stromů a jejich plodů, seznámí se s rozdělením lesa na patra a s typickými rostlinami a živočichy v jednotlivých patrech, porozumí rozdílu mezi přirozeným a umělým ekosystémem, dokáží sestavit jednoduchý potravní řetězec a pochopit vzájemné vztahy mezi organismy v lese, uvědomí si význam lesa a jeho funkce pro život člověka i přírody.

Cílová skupina: 1. st., 2. st. ZŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60–90 min

Program provede žáky zoologickou zahradou s cílem poznat chování jednotlivých zvířat a pochopit příčiny jejich různých projevů. Studenti budou upozorněni na vliv globálních ekologických změn na chování a život některých druhů. Součástí programu je pozorování zvířat v terénu, při kterém lektor vysvětlí jejich chování, interpretuje jednotlivé obrázky a uvede konkrétní příklady z přírody. Program propojuje poznání chování zvířat s tématy biodiverzity a ochrany ohrožených druhů.

Cíl prohlídky: Přiblížit a ozřejmit chování zvířat v různých podmínkách a situacích. Dozvědět se o potravních vztazích, péči o mláďata a o vnitrodruhové komunikaci jedinců mezi sebou. Naučit se umět pozorovat, pochopit a vysvětlit jednodušší modely chování zvířat, znát konkrétní příklady, uvědomit si složitost a rozmanitost dané problematiky.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál Zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Program provede žáky světem kontinentů a jejich geografických oblastí. Nejprve si studenti za pomoci mapek zopakují vývoj dnešních poloh kontinentů a poté s lektorem a s využitím zoogeografické mapy rozdělí svět na jednotlivé geografické oblasti – využíváno je stejného členění expozic v zoo. Lektor žáky postupně navádí k pochopení, proč v každé části světa žijí odlišné druhy rostlin a živočichů a proč jsou si některé druhy navzdory geografické vzdálenosti druhově blízké. Studenti si zároveň vysvětlí pojem biodiverzita. V další části programu zařazují jednotlivé živočichy do správných oblastí a lektor upozorňuje na ohrožené druhy a globální ekologické souvislosti. Program propojuje poznání geografických oblastí, biodiverzity a ochrany ohrožených druhů.

Cíl prohlídky: Seznámit se s rozdělením světa na jednotlivé zoogeografické oblasti, s živočichy žijícími v těchto oblastech a s pojmem biodiverzita; kladen je důraz na ohrožené druhy a globální ekologické souvislosti.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VŠ, VOŠ

Místo: areál Zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky botanickou zahradou s cílem poznat různé druhy jehličnatých stromů a keřů. Děti nebo studenti se nejprve rozdělí do skupin, ve kterých podle indicií naleznou jeden z druhů jehličnanů. Následuje výprava po areálu botanické zahrady s výkladem lektora o vzájemné příbuznosti, původu a charakteristických znacích jednotlivých druhů. Studenti se naučí je rozpoznávat a získají praktické zkušenosti prostřednictvím ukázek a přírodních pomůcek. Program zakončuje diskuze o problému uměle vysazovaných monokultur jehličnanů na našem území, propojující poznatky o původu a významu těchto stromů s otázkami ochrany přírody.

Cíl prohlídky: Seznámení se s druhy jehličnatých stromů a keřů, uvědomit si problémy současných lesních monokultur a důsledků

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál botanické zahrady

Přibližný čas prohlídky: 60—90

Účastníci se seznámí podrobněji s vybranou částí zahrady formou výkladu, který je doplněn pomůckami - kůže, vycpaniny, přírodniny….., lektor sděluje zajímavosti o vybraných zvířatech, upozorňuje na chráněné a ohrožené druhy, účastníci se dovídají i o moderním přístupu v chovu zvířat, smyslu a smyslu zoologických zahrad vůbec.

Cíl prohlídky: Podrobnější seznámení se s vybranou částí zoologické zahrady. Uvědomění si významu zoo vzhledem k zachování a dalším rozmnožování ohrožených druhů i vzhledem k osvětě mezi lidmi.

Cílová skupina: Všechny typy škol

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60–90 min

Děti a studenti jsou seznamováni s ostrovem, který je biodiverzním klenotem, a upozorňováni na potřebu záchrany jeho přírody a ohrožené biodiverzity. Ujasní si pojem endemismus. Společně s lektorem navštíví skleník, madagaskarský pavilon a další expozice s madagaskarskými živočichy. Témata, která program pokrývají: příroda Madagaskaru, živočichové Madagaskaru, ohrožená biodiverzita, endemismus.

Cíl prohlídky: Seznámit s ostrovem Madagaskar, který je biodiverzním klenotem. Upozornění na potřebu záchrany jeho přírody.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Děti se vydávají na procházku po vybrané části zoo a seznamují se se zástupci naší fauny žijících v jednotlivých prostředích (les, louka, hory, voda, v blízkosti lidských příbytků). Program je doplněn o obrázky se zástupci naší fauny a o další pomůcky. Na konci programu si děti hravou formou zopakují informace, které se dozvěděly. Témata, která program pokrývají: naše fauna, vyhubené druhy, naše přírodní ekosystémy.

Cíl prohlídky: Seznámení se s různými typy prostředí naší přírodě a s živočichy, které v něm žijí

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň (expozice Česká řeka, výběh jelenů a vlčí výběh)

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Děti si ujasní rozdíly mezi plazy a obojživelníky a naučí se tyto skupiny rozlišovat. Nahlédnou do přirozených biotopů obojživelníků. Lektor dále děti upozorní hlavně na ohrožené a chráněné druhy a podiskutuje o problému nelegálních obchodů se vzácnými druhy. Témata, která program pokrývají: Kdo jsou obojživelníci, aneb nepleteme si obojživelníky s plazy ! Přirozené biotopy obojživelníků. Nelegální obchody. *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci obojživelníků, jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ,2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30 - 60 min

Děti a studenti se seznámí se zástupci obratlovců, získají přehled o základním rozdělení do tříd. Následuje exkurze v areálu zoo s ukázkami zástupců jednotlivých tříd a pozorováním jejich života. Výklad lektora je doplňován ukázkami pomůcek (kůže, vycpaniny...).

Cíl prohlídky: Poznat a uvědomit si základní rozdíly mezi třídami, poznat hlavní zástupce a zjistit zajímavosti ze života obratlovců naší zahrady. Získané znalosti umět aplikovat a využít při určování konkrétních zástupců. Uvědomit si nutnost ochrany ohrožených druhů.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Exkurzí do terénu se studenti seznámí s ohroženými druhy živočichů, přičemž program využívá jedinců chovaných v zoo. Studenti se dozvědí o organizacích zabývajících se ochranou ohrožených druhů a o problémech zachování biodiverzity. Diskutují se důvody ohrožení živočichů jako je lov pro peníze, pytláctví či úbytek životního prostředí. Témata, která pokrývají program: Ohrožené druhy, aspekty globální ochrany přírody, trvale udržitelný rozvoj.

Cíl prohlídky: Seznámení s ohroženými druhy živočichů. Samostatné myšlení studentů na téma, proč jsou konkrétní druhy ohrožené.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Účastníci se nejprve seznámí s tématem programu, následuje terénní vycházka po expozicích zoo věnovaných vývoji země s výkladem o vzniku Země od starohor po současnost (geologické éry, vrásnění, zalednění, vznik a vývoj života, vývoj člověka, vznik zkamenělin). Využívá se informační tabule "Vývoj přírody ve třetihorách", nauční stezka "Vývoj přírody ve čtvrtohorách". Poté následuje v učebně vyplňování pracovních listů, prohlídka zkamenělin, studenti mají možnost si vyrobit sádrový odlitek zkameněliny. Témata pokrývající program: Geologická období, vznik a vývoj života na Zemi, práce paleontologa, vznik zkamenělin

Cíl prohlídky: Seznámit s vývojem země a života na zemi od starohor po současnost. Osvětlit vznik zkamenělin, reálné ukázky zkamenělin. Porovnávání vzorků zkamenělin s dodnes žijícími příbuznými druhy. Tvorba sádrových odlitků zkamenělin

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: vnitřní prostory Environmentálního centra Lüftnerka a areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90-120 min

Účastníci programu nejprve procházejí expozicemi zoo s praktickými ukázkami hornin. Během terénní vycházky si s lektorem osvětlí pojmy nerost, hornina, rozdělení hornin, prohlédnou si žulu, pískovec, vápenec, čedič, znělec - mohou vyzkoušet i poklepem. V učebně se pak seznámí formou hry s nalezišti v okolí Plzně, určují horniny podle klíče a vyplňují pracovní listy. Témata pokrývající program: Nerost x hornina, horniny vyvřelé, přeměněné, usazené, určování hornin, geologická minulost Plzeňska

Cíl prohlídky: Seznámení se se všemi třemi druhy hornin – sedimenty, vyvřelinami a usazeninami, konkrétní ukázky v přírodě. Určování  vzorků podle klíče, možnost krátkého výukového filmu.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: vnitřní prostory Environmentálního centra Lüftnerka a areál ZOO a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90—120 min

Program začíná všeobecným seznámením s třídou plazů a přiblížení jejich charakteristik. Žáci se dozvědí, na jaké řády plazy dělíme a co je pro jednotlivé skupiny typické. Následuje komentovaná prohlídka pavilonů s důrazem na zajímavosti ze života chovaných druhů. Program je zpestřen různými pomůckami, jako je například hadí svlečka, kůže či želví krunýř.

Cíl prohlídky: Seznámit se s třídou Plazi, upozornit na ohrožené druhy a na biodiverzitu. Uvědomit si rozmanitost třídy a poznat konkrétní zástupce některých řádů včetně jejich specifik a zajímavostí.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4. a 5.tř), 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Děti se za pomoci lektora seznámí s třídou plazi, vyhledají jejich hlavní znaky a prohlédnousi druhy chované v Akva-tera. Poznají přirozené biotopy plazů. S lektorem podiskutují o problémech pašeráctví.Témata pokrývající program:Třída plazi.Přirozené biotopy plazů. Ochrana a problémy pašeráctví *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci plazů, jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1.st.ZŠ,2.st.ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30 - 60 min

V programu se prostřednictvím zážitkových aktivit a aktivizačních metod seznámíme s úmluvou CITES. Vysvětlíme si její význam pro obchod s ohroženými zvířaty a její dopad na náš běžný život. Dozvíme se, jaké nekalé praktiky využívají pytláci a pašeráci zvířat a jakou roli v obchodu se zvířaty hrají turisté. Společně budeme hledat možnosti, jak se chovat, abychom přispěli k zachování ohrožených druhů zvířat.

Cíl prohlídky: Seznámení s problematikou nelegálního obchodu se zvířaty. Poznání, jak tento obchod reguluje úmluva CITES. 1/ Žáci se seznámí s charakterem úmluvy CITES a některými způsoby kontroly jejího dodržování. 2/ Žáci se dozvědí souvislosti nelegálního obchodu a turismu se životem pěti vybraných živočišných druhů chráněných úmluvou CITES. Pochopí dopad nelegálního obchodu a turismu na jejich život. 3/ Žáci pochopí mechanismus nelegálního obchodu s živočichy chráněnými úmluvou CITES, role a motivaci osob zapojených do něj. 4/ Žáci se naučí na mapě lokalizovat místa výskytu chráněných vybraných druhů úmluvou CITES a místa poptávky po nich. Pochopí globální rozsah problému nelegálního obchodu s živočišnými druhy. 5/ Žáci se dozví, jakou roli hrají zoologické zahrady při naplňování podstaty úmluvy CITES. 6/ Žáci se seznámí s možnostmi chování, které přispívá k ochraně druhů zahrnutých v úmluvě CITES a k dodržování úmluvy CITES. (VZHLEDEM K ČASOVÉ A PERSONÁLNÍ NÁROČNOSTI JE MOŽNÉ TENTO PROGRAM OBJEDNÁVAT POUZE V TĚCHTO MĚSÍCÍCH: PROSINEC, LEDEN, ÚNOR)

Cílová skupina: 6. tř. – 8. tř. ZŠ

Místo: učebna - Environmentální centrum Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 2,5 hodiny

Účastníci programu poznají dopady pěstování palmy olejné na ekosystém tropického deštného lesa. Uvědomí si problémy pralesních oblastí Indonésie, které jsou důsledkem zvýšené poptávky po palmovém oleji a zakládání plantáží palmy olejné. Zamyslí se nad možnostmi řešení tohoto globálního problému vzhledem ke svému spotřebitelskému způsobu života.

Cíl prohlídky: Seznámení se s pěstováním palmy olejné ve vztahu k ekosystému tropického deštného lesa. Pochopení souvislostí mezi naším spotřebitelským chováním a úbytkem tropických deštných lesů. 1/ Žáci pochopí globální rozsah problému pěstování palmy olejné. 2/ Seznámí se s dopady intenzivního pěstování palmy olejné na ekosystém deštného lesa a místní komunity. 3/ Žáci pochopí souvislost pěstování palmy olejné s vlastním spotřebitelským chováním. 4/ Žáci se naučí vyhledávat na obalu výrobku informace o obsahu palmového oleje ve složení výrobku. 5/ Žáci se dozvědí o certifikaci zodpovědného hospodaření s palmovým olejem. 6/ Žáci se dozvědí o možnostech aktivního jednání, které podporuje odpovědné spotřebitelské chování. (VZHLEDEM K ČASOVÉ A PERSONÁLNÍ NÁROČNOSTI JE MOŽNÉ TENTO PROGRAM OBJEDNÁVAT POUZE V TĚCHTO MĚSÍCÍCH: PROSINEC, LEDEN, ÚNOR)

Cílová skupina: 7. tř. – 9. tř. ZŠ

Místo: učebna

Přibližný čas prohlídky: 2,5 hodiny

Na začátku programu lektor představí skupinu primátů, její základní rozdělení a charakteristiku. Poté děti s lektorem procházejí expozice primátů chovaných v naší zoo a dozvídají se základní informace i nejrůznější zajímavosti o jednotlivých druzích. Výklad lektora je doplňován ukázkami pomůcek (kůže, vycpaniny...). Témata, která program pokrývají: řád primáti, zajímavosti ze života jednotlivých druhů, ohrožení a chránění jedinci.

Cíl prohlídky: Seznámení se s řádem Primáti, upozornění na ohrožené a chráněné druhy, pozorování primátů a jejich chování.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Na začátku programu lektor představí třídu ptáků, její rozdělení a základní charakteristiky. Poté následuje prohlídka různých pavilonů a voliér, kde se děti dozví zajímavosti ze života a ochrany konkrétních druhů chovaných v naší zoo. Celý program je zpestřen různými pomůckami, jako jsou ptačí vejce či peří.

Cíl prohlídky: Seznámit se s třídou Ptáci, upozornit na ohrožené druhy a na biodiverzitu. Uvědomit si rozmanitost ptačí třídy a poznat konkrétní zástupce některých řádů včetně jejich specifik a zajímavostí.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4. a 5.tř), 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program začíná pro účastníky nejprve terénní vycházkou k rašeliništi, kde si cestou s lektorem osvětlí pojmy ekologie, areál, kosmopolit, endemit nebo relikt. U expozic rašeliniště a suchomilných rostlin si prohlédnou zastoupené druhy rostlin, srovnají podmínky a nároky rostlin na prostředí. V učebně dále následuje shlédnutí vidouprojekce o ekosystémech a o roslinných společenstvech, mikroskopování rašeliníku a vyplňování pracovních listů. S pomocí laminovaných materiálů si účastníci s lektorem vysvětlí vznik a typy rašelinišť a jejich výskyt na našem území. Na závěr si děti zahrají ekologickou hru - sestavování příkladů potravního řetězce. Témata pokrytá programem: Ekologie, potravní řetězec, ochrana rostlin, společenstva rostlin - rašeliniště, váté písky, slaniska, vápencové skály

Cíl prohlídky: Program spojený s ochranou přírody. Osvojení si, co je to společenstvo, základní typy společenstev – rašeliniště, slaniska, váté písky. Chráněné druhy, zákony, Červená kniha. Práce u mikroskopu.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Děti se seznámí s kouzelným světem ryb, lektor jim představí sladkovodní i mořská akvária a jejich obyvatele, hlavně ohrožené a chráněné druhy. Témata, která program pokrývají: sladkovodní a mořské ryby, brakická, slaná a sladká voda. *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci světa ryb, jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30—60 min

Nejdříve děti za pomoci lektora přicházejí na hlavní znaky, které charakterizují skupinu savců, včetně jejich rozdělení. Poté následuje naučná výprava za vybranými zástupci savců chovaných v zoo. Výklad je doplněn ukázkami pomůcek (kůže, vycpaniny....) Témata, která program pokrývají: charakteristika a rozdělení savců, ohrožené druhy, druhy chované naší zoo.

Cíl prohlídky: Účastníci si uvědomují rozmanitost třídy savců a znají konkrétní zástupce některých řádů včetně jejich specifik a zajímavostí.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4. a 5.tř), 2.st.ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Nejdříve děti za pomoci lektora přicházejí na hlavní znaky, které charakterizují šelmy. Poté následuje výprava za šelmami chovanými v naší zoo, lektor upozorňuje na ohrožené a chráněné druhy a biodiverzitu. Výklad je doplněn ukázkami pomůcek (kůže, chlupy, drápy....) Děti si na názorné didaktické hře vyzkoušejí rozdíl mezi viděním šelmy a kopytníka. Témata, která program pokrývají: stavba těla šelem, výskyt, způsoby lovu, druhy šelem; druhy v naší zoo; ohrožené druhy.

Cíl prohlídky: Seznámit se s řádem Šelmy, upozornit na ohrožené druhy a na biodiverzitu.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4., 5.tř), 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Studentům bude představen moderní přístup k chovu zvířat v zajetí, budou moci posoudit se starými, klecovými způsoby chovu. Dozvědí se jak se zoologické zahrady podílejí na zachování a dalším rozmnožování ohrožených druhů. Diskuze na téma proč a jestli jsou zoologické zahrady přínosné a v čem. Témata, která pokrývají program: moderní způsoby chovu, záchrana a další rozmnožování ohrožených druhů, záchranné programy, moderní přístupy k návštěvníkům - vzdělávací programy.

Cíl prohlídky: Seznámit studenty s moderním přístupem chovu zvířat v zoo, porovnání se starými způsoby chovu. Uvědomění si významu zoo vzhledem k zachování a dalším rozmnožování ohrožených druhů i vzhledem k osvětě mezi lidmi.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Děti a studenti prochází vybranou částí zoologické a botanické zahrady a získají znalosti o ovlivňování přírody člověkem. Probíraná témata: vyhubené druhy, zavlečené druhy, ohrožené oblasti, endemit, význam deštných pralesů.

Cíl prohlídky: Posláním programu je seznámit děti s negativním i pozitivním působením člověka na přírodu a krajinu v zrcadle vyvíjející se lidské populace od prehistorie až po současnost s důrazem na aktuální ekologická rizika (globální klimatické změny a jejich důsledky, nutnost respektování trvale udržitelného rozvoje).

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 minut

Během cesty do pavilonu Středomoří si děti a studenti přiblíží tamní přírodu, její využití, povědí si o turismu (o jeho důležité úloze v hospodářském vývoji a naopak o jeho rušivém vlivu) a proslulé středomořské kuchyni. Dále čeká účastníky i několik zastávek u jednotlivých zástupců fauny. V pavilonu je přivítá opojná vůně bylinek a zajímavosti s nimi spojené a především plazi, které zde tvoří dominantu celé expozice. Program je doplněn o laminátové obrázky, sušené bylinky, apod.

Cíl prohlídky: Seznámení s přírodou Středomoří – místem, které mnozí navštěvují v létě během dovolené u moře (ale málokdo poznává hlouběji krásy zdejší přírody).

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Pomocí mapy nejprve ukážeme dětem, kde jsme my a kde ostatní oblasti. Následuje procházka vybranou části zoologické zahrady. Lektor vypráví jak to chodí v přírodě za polárním kruhem během polární noci, polárního dne, dále jak to vypadá v přírodě mírného pásu na jaře, v létě na podzim a v zimě. Na závěr výukového programu děti navštíví nejteplejší oblast na Zemi, tropický pás a dozví se z jakých typů krajiny se skládá a čím je ohrožen. Témata pokrytá programem: střídání ročních období v různých podnebných pásech.

Cíl prohlídky: Poznávání ročních období v různých podnebných pásech - za polárním kruhem, mírný pás a tropy. Uvědomění si činnosti zvířat v měnících se obdobích.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program probíhá pouze v letním období od dubna do října. Přibližně 45 minutové představení seznámí přítomné s historií i současností sokolnictví. Při komentovaných letových ukázkách sokolník názorně demonstruje život dravců a sov v přírodě i v zajetí. Účastník programu má možnost stát se jeho reálnou součástí, po výběru sokolníkem asistuje v přeletech dravců na ruku, ti nejmladší pak sovy pálené. Sokolnické ukázky probíhají v prostorách Lochotínského amfiteátru od 1.4 - 31.10. každý den mimo pondělí v 11,00 h a v 15,30 h.

Cíl prohlídky: Sokolnictví je tradice stará již více jak 4 000 let. Při manipulaci s dravci si účastníci uvědomí nejen historickou loveckou úlohu dravců, ale hlavně význam dravců v přírodě - dravci jsou součástí potravního řetězce a udržují přirozenou biologickou rovnováhu. Proto mají v přírodě nezastupitelné místo. Bohužel je v současnosti mnoho druhů na pokraji vyhubení. Přímým kontaktem lze vysoce edukativním způsobem vyvrátit mnoho předsudků, mýtů a pomluv.

Cílová skupina: Všechny typy škol (lze kombinovat s dalším výukovým programem)

Místo: Amfiteátr, vstup z areálu ZOO a BZ, PROGRAM ZCELA V KOMPETENCI SOKOLNÍKŮ S VOLNÝM PŘÍSTUPEM, POSKYTUJEME POUZE PRACOVNÍ LISTY K PROGRAMU PO PŘEDCHOZÍ DOMLUVĚ

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Cíl prohlídky:

Cílová skupina:

Místo:

Přibližný čas prohlídky:

Cíl prohlídky:

Cílová skupina:

Místo:

Přibližný čas prohlídky:

Děti procházejí společně s lektorem prostorami Akva-tera a seznamují se s jednotlivými zástupci bezobratlých živočichů v Akva-tera chovanými. Důraz je kladen hlavně na ohrožené a chráněné druhy, děti si mohou prohlédnout také kolekci sklípkanů. Pokud je to možné, pracovníci Akva-tera zpestřují výklad zážitky z expedic za bezobratlými. Témata, která program pokrývají: Život bezobratlých, Biodiverzita, ohrožené druhy, globální problémy (CITES), přínos ZOO v těchto oblastech *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci bezobratlých živočichů,jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1.st.ZŠ,2.st.ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30 - 60 min

Účastníci se v úvodu seznámí, se skupinami rostlin, kterým se bude program věnovat - sukulenty, kaktusy, epifyty, masožravky. Následuje prohlídka skleníku s výkladem věnujícím se sukulentním rostlinám Madagaskaru, Kanárských ostrovů a jižní Afriky a broméliím, vše s konkrétními ukázkami. Terénní vycházka pokračuje do japonské zahrady, kde se studenti seznámí s dalšími druhy cizokrajných rostlin. Témata pokrývající program: pojmy endemit, relikt, sukulent, kaktus, epifyt, masožravka, způsob přizpůsobení a života jednotlivých skupin, zajímavosti.

Cíl prohlídky: Doplnění učiva botaniky pro ZŠ, seznámení se s pojmy sukulenty, epifyty, masožravé rostliny a jejich reálné ukázky v přírodním prostředí botanického skleníku. Didaktické hry, možnost prohlédnout a sáhnout si na jednotlivé zástupce

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: Areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Soutěž probíhá na sále environmentálního centra Lüftnerka. V několika disciplínách si 4 soutěžní týmy vyzkouší své vědomosti a dovednosti v oblasti přírodovědy. Pořadem provází moderátor – lektor našeho centra, využívá se i audio a videotechnika. Úkolem je nasbírat z disciplín co nejvíce bodů pro posun na hracím plánu. Vítězem se stane tým, který dojede na hracím plánu nejdále.

Cíl prohlídky: 5 soutěžních disciplín: úkolem je nasbírat co nejvíce bodů za jednotlivé disciplíny pro posun po hracím plánu. Riskuj – vědomostní disciplína podle otázek z našich výukových programů, které jsou různě obodované dle obtížnosti. Zvířecí pantomima – dovednostní disciplína zaměřená na etologii zvířat s úkolem poznat živočicha a jeho typickou činnost, kterou jeden soutěžící z týmu předvádí. Pravda nebo lež – kvíz složený z nepravdivých a pravdivých tvrzení, které je třeba v týmu správně určit. Kdo se tu ozývá – úkolem je poznat zvuky zvířat a přiřadit je správně k nabízeným obrázkům. Mimikry – hledání a určování maskovaných živočichů na obrázku v jejich přirozeném prostředí.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ + SŠ

Místo: vnitřní prostory Environmentálního centra Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Děti s lektorem procházejí vybranou část zoo. Po cestě formou hry hádají animované obrázky s výjevy z pohádek, ve kterých zvířata vystupují. Pohádky poznávají a získávají důležité jednoduché poznatky o konkrétních zvířatech. Důraz je kladen na večerníčkovou tvorbu našeho blízkého spolupracovníka V. Chaloupka - děti se mohou v letním období setkat s večerníčkovými medvědy Honzíkem a Eliškou. Témata, která program pokrývají: zvířata ve filmech a pohádkách, poznej život a chování zvířat.

Cíl prohlídky: Prostřednictvím zvířat chovaných v zoo a současně známých z Večerníčků nebo filmů o zvířatech, seznámit děti se světem zvířat, vytvářet zájem o přírodu, vztah k přírodě a zvířatům. Uvědomění si nutnosti ochrany přírody a zvířat.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min