Výukové programy



Děti a studenti navštíví pavilon Amazonie, kde se seznámí s flórou a především s faunou odsud pocházející. Dozvědí se o ohrožení a důležitosti zachování deštných pralesů, o zdejším klimatu a původních obyvatelích. Účastníci se v tomto programu zaměří hlavně na drápkaté opičky, pro nás netradiční hlodavce, pestré ptačí druhy a bohatstvím surovin odsud pocházející. Program je doplněn o obrázky plodin, používaných v běžném životě či ostatních zvířat, která dopomohou k sestavení potravní pyramidy.

Cíl prohlídky: Výukový program poskytne různé zajímavosti z fauny a flóry Amazonie. Seznámí děti s ohrožením tohoto unikátního deštného pralesa a důležitostí ho chránit. Dále se dozví, jaké bohatství ve formě běžně používaných surovin odsud pochází a například i historii některých plodů po příchodu do Evropy.

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 60 - 90 min

Cíl prohlídky:

Cílová skupina:

Místo:

Přibližný čas prohlídky:

V rámci programu se vydáme na cestu od pramene až k ústí jedné z našich českých řek. V expozici pod statkem Lüftnerka si vysvětlíme rozdíly mezi horním a dolním tokem a seznámíme se s jejich obyvateli. Prozkoumáme jednotlivá rybí pásma, ale zaměříme se i na ostatní skupiny živočichů, které jsou s českou řekou spojeny. Zjistíme, jak se vydra říční i bobr přizpůsobili životu u vody a proč je důležité živočichy kolem našich řek chránit. Pod hladinou rybníka objevíme fascinující svět ryb – jak dýchají, plavou, vnímají své okolí i čím se jednotlivé druhy liší. Program spojuje poznání, pozorování i objevování, aby se česká příroda stala zážitkem na vlastní oči.

Cíl prohlídky: Získat základní informace o ekosystému české řeky, poznat základní druhy ryb a umět je zařadit do rybích pásem. Rozšířit si obzory o ostatních skupinách živočichů vázaných na říční biotop. Uvědomit si nutnost ochrany ohrožených druhů a celého ekosystému. Opakování a upevnění získaných informací.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: expozice Česká řeka pod statkem Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program zavede žáky na výpravu do srdce Afriky. Společně s lektorem projdou expozicemi pouště, savany i tropického deštného lesa a seznámí se s pestrou škálou živočichů, kteří tato prostředí obývají. Výklad je zaměřen na přizpůsobení živočichů podmínkám prostředí a na význam ochrany africké přírody, včetně chráněných a ohrožených druhů. Součástí programu jsou názorné pomůcky – přírodniny pocházející přímo od afrických zvířat, které zážitek doplňují o autentický prvek a přibližují žákům Afriku jedinečným způsobem.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s vybranými africkými druhy zvířat a jejich přizpůsobením na životní podmínky. Poznají základní typy afrických biomů a dokáží porovnat, v jakých podmínkách zde africká zvířata žijí.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program zavede žáky na statek Lüftnerka v horní části zoologické zahrady, kde se seznámí s tradičním životem na venkově. Společně s lektorem projdou expozicí hospodářských zvířat a dozví se o jejich chovu, užitku i významu pro člověka. Výklad přiblíží proces domestikace a ukáže, jak člověk využíval jednotlivá zvířata i jak se o ně staral. Součástí programu jsou autentické pomůcky – rohy, parohy, ukázky kožešin či peří – které žákům umožní zažít atmosféru venkovského statku na vlastní oči i dotek.

Cíl prohlídky: Seznámení se s hospodářskými a dalšími domácími zvířaty, jejich chovem, domestikací, užitkem a významem pro člověka dříve a nyní.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: statek Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Program seznamuje studenty se základy ekologie a objasňuje, proč je tento pojem často nesprávně vykládán. Společně s lektorem se žáci vydají k vybraným druhům zvířat, kde se dozvědí, jaké vztahy mezi nimi v přírodě existují – od predace přes mutualismus až po různé formy symbiózy. Výklad se zaměřuje také na přizpůsobení živočichů vnějším podmínkám (např. Bergmannovo a Allenovo pravidlo, teplokrevnost a studenokrevnost), na roli velkých býložravců při utváření krajiny či na problematiku invazních druhů. Program vede studenty k hlubšímu porozumění ekologickým souvislostem a vztahům v přírodě.

Cíl prohlídky: Studenti si osvojí základní pojem ekologie, na různých příkladech definují vztahy mezi organismy v přírodě, porozumí principům přizpůsobení živočichů vnějším podmínkám prostředí a seznámí se s dalšími ekologickými tématy (invazní druhy, vliv velkých býložravců…) na konkrétních příkladech z naší zoologické zahrady.

Cílová skupina:

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Program zavede žáky na exkurzi po zoologické zahradě směrem k expozici Ekosystém lesa a k výběhu vlků. Společně s lektorem se seznámí s různými druhy našich stromů, rozdělením lesních pater a s tím, co v lese roste a žije. Součástí programu je sestavení příkladu potravního řetězce a procvičování názvů dřevin a jejich plodů. Výklad propojuje poznání rostlin, živočichů a jejich vzájemných vztahů, a vede žáky k pochopení funkce lesa a principů fungování přirozeného ekosystému.

Cíl prohlídky: Žáci poznají základní druhy našich stromů a jejich plodů, seznámí se s rozdělením lesa na patra a s typickými rostlinami a živočichy v jednotlivých patrech, porozumí rozdílu mezi přirozeným a umělým ekosystémem, dokáží sestavit jednoduchý potravní řetězec a pochopit vzájemné vztahy mezi organismy v lese, uvědomí si význam lesa a jeho funkce pro život člověka i přírody.

Cílová skupina: 1. st., 2. st. ZŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60–90 min

Program provede žáky zoologickou zahradou s cílem poznat chování jednotlivých zvířat a pochopit příčiny jejich různých projevů. Studenti budou upozorněni na vliv globálních ekologických změn na chování a život některých druhů. Součástí programu je pozorování zvířat v terénu, při kterém lektor vysvětlí jejich chování, interpretuje jednotlivé obrázky a uvede konkrétní příklady z přírody. Program propojuje poznání chování zvířat s tématy biodiverzity a ochrany ohrožených druhů.

Cíl prohlídky: Přiblížit a ozřejmit chování zvířat v různých podmínkách a situacích. Dozvědět se o potravních vztazích, péči o mláďata a o vnitrodruhové komunikaci jedinců mezi sebou. Naučit se umět pozorovat, pochopit a vysvětlit jednodušší modely chování zvířat, znát konkrétní příklady, uvědomit si složitost a rozmanitost dané problematiky.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál Zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Program provede žáky světem kontinentů a jejich geografických oblastí. Nejprve si studenti za pomoci mapek zopakují vývoj dnešních poloh kontinentů a poté s lektorem a s využitím zoogeografické mapy rozdělí svět na jednotlivé geografické oblasti – využíváno je stejného členění expozic v zoo. Lektor žáky postupně navádí k pochopení, proč v každé části světa žijí odlišné druhy rostlin a živočichů a proč jsou si některé druhy navzdory geografické vzdálenosti druhově blízké. Studenti si zároveň vysvětlí pojem biodiverzita. V další části programu zařazují jednotlivé živočichy do správných oblastí a lektor upozorňuje na ohrožené druhy a globální ekologické souvislosti. Program propojuje poznání geografických oblastí, biodiverzity a ochrany ohrožených druhů.

Cíl prohlídky: Seznámit se s rozdělením světa na jednotlivé zoogeografické oblasti, s živočichy žijícími v těchto oblastech a s pojmem biodiverzita; kladen je důraz na ohrožené druhy a globální ekologické souvislosti.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VŠ, VOŠ

Místo: areál Zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky botanickou zahradou s cílem poznat různé druhy jehličnatých stromů a keřů. Děti nebo studenti se nejprve rozdělí do skupin, ve kterých podle indicií naleznou jeden z druhů jehličnanů. Následuje výprava po areálu botanické zahrady s výkladem lektora o vzájemné příbuznosti, původu a charakteristických znacích jednotlivých druhů. Studenti se naučí je rozpoznávat a získají praktické zkušenosti prostřednictvím ukázek a přírodních pomůcek. Program zakončuje diskuze o problému uměle vysazovaných monokultur jehličnanů na našem území, propojující poznatky o původu a významu těchto stromů s otázkami ochrany přírody.

Cíl prohlídky: Seznámení se s druhy jehličnatých stromů a keřů, uvědomit si problémy současných lesních monokultur a důsledků

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál botanické zahrady

Přibližný čas prohlídky: 60—90

Program nabízí žákům podrobnější seznámení s vybranou částí zoologické zahrady formou výkladu lektora, doplněného názornými pomůckami – kůžemi, vycpaninami či přírodninami. Lektor sděluje zajímavosti o vybraných zvířatech, upozorňuje na chráněné a ohrožené druhy a představuje moderní přístupy v chovu zvířat. Studenti se zároveň dozvídají o smyslu a významu zoologických zahrad pro vzdělávání, ochranu přírody a podporu biodiverzity.

Cíl prohlídky: Žáci se podrobněji seznámí s vybranou částí zoologické zahrady, porozumí moderním přístupům v chovu zvířat a principům péče o ně v zoologických zahradách. Uvědomí si smysl a význam zoologických zahrad pro vzdělávání, ochranu přírody a podporu biodiverzity. Získají zážitek a poznání prostřednictvím názorných pomůcek (kůže, peří, přírodniny).

Cílová skupina: Všechny typy škol

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60–90 min

Program provede žáky světem Madagaskaru – ostrova, který je skutečným biodiverzním klenotem. Studenti se seznámí s jeho unikátní přírodou a ohroženou biodiverzitou a uvědomí si potřebu její ochrany. Pojem endemismus jim pomůže pochopit, proč jsou některé druhy živočichů jedinečné právě pro tento ostrov. Společně s lektorem navštíví madagaskarský pavilon a další expozice s madagaskarskými živočichy, kde si osvojí znalosti o druzích, jejich životním prostředí a ochraně. Program propojuje poznání, pozorování a výchovu k odpovědnému přístupu k ohrožené přírodě.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s přírodou a živočichy Madagaskaru a pochopí význam ochrany ohrožené biodiverzity. Ujasní si pojem endemismus a dokáží vysvětlit, proč jsou některé druhy jedinečné pro tento ostrov. Uvědomí si globální ekologické souvislosti a význam ochrany unikátních přírodních oblastí.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky vybranou částí zoologické zahrady, kde se seznámí se zástupci naší fauny žijícími v různých prostředích – les, louka, hory, voda i oblasti v blízkosti lidských obydlí. Výklad je doplněn obrázky a dalšími pomůckami, které usnadňují poznávání živočichů a jejich životních prostředí. Program končí hravou aktivitou, během níž si žáci zopakují a upevní získané poznatky. Program propojuje poznání naší fauny s porozuměním fungování přírodních ekosystémů a významem ochrany vyhubených či ohrožených druhů.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s různými typy prostředí naší přírodě a s živočichy, které v něm žijí. Porozumí principům fungování našich přírodních ekosystémů. Získají schopnost rozpoznávat druhy na základě vizuálních a názorných pomůcek.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň (expozice Česká řeka, výběh jelenů a vlčí výběh)

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Děti si ujasní rozdíly mezi plazy a obojživelníky a naučí se tyto skupiny rozlišovat. Nahlédnou do přirozených biotopů obojživelníků. Lektor dále děti upozorní hlavně na ohrožené a chráněné druhy a podiskutuje o problému nelegálních obchodů se vzácnými druhy. Témata, která program pokrývají: Kdo jsou obojživelníci, aneb nepleteme si obojživelníky s plazy ! Přirozené biotopy obojživelníků. Nelegální obchody. *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci obojživelníků, jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ,2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30 - 60 min

Program provede žáky světem obratlovců a seznámí je se základním rozdělením do jednotlivých tříd. Během exkurze v areálu zoologické zahrady, studenti pozorují zástupce jednotlivých tříd a jejich chování v expozicích. Výklad lektora je doplněn názornými pomůckami – kůžemi, vycpaninami a dalšími přírodninami – které umožňují žákům lépe porozumět charakteristickým znakům jednotlivých skupin obratlovců a jejich životu.

Cíl prohlídky: Poznat a uvědomit si základní rozdíly mezi třídami, poznat hlavní zástupce a zjistit zajímavosti ze života obratlovců naší zahrady. Získané znalosti umět aplikovat a využít při určování konkrétních zástupců. Uvědomit si nutnost ochrany ohrožených druhů.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky zoologickou zahradou, kde se napříč různými expozicemi seznámí s ohroženými druhy živočichů, přičemž využívá chovaných jedinců v zoo. Studenti získají informace o organizacích zabývajících se ochranou ohrožených druhů a seznámí se s problémy spojenými se zachováním biodiverzity. Součástí programu je diskuse o hlavních příčinách ohrožení živočichů – lovu pro peníze, pytláctví či úbytku životního prostředí. Program propojuje poznání, pozorování a výchovu k odpovědnému přístupu k ochraně přírody a trvale udržitelnému rozvoji.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s ohroženými druhy živočichů a osvojí si informace o jejich ochraně. Porozumí příčinám ohrožení živočichů, jako jsou lov, pytláctví či úbytek životního prostředí. Získají povědomí o organizacích a projektech, které se zabývají ochranou ohrožených druhů. Uvědomí si význam zachování biodiverzity a principy trvale udržitelného rozvoje. Propojí poznatky o ohrožených druzích s praktickým pozorováním chovaných jedinců v zoologické zahradě.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky historií Země od starohor po současnost a seznámí je s vývojem života na naší planetě. Účastníci nejprve získají úvodní informace k tématu, poté se vydají na terénní vycházku po expozicích zoologické zahrady věnovaných geologickému vývoji Země – s výkladem o geologických érách, vrásnění, zalednění, vzniku a vývoji života, vývoji člověka a vzniku zkamenělin. Program využívá informační tabule Vývoj přírody ve třetihorách a naučnou stezku Vývoj přírody ve čtvrtohorách. Následuje práce v učebně – vyplňování pracovních listů, prohlídka zkamenělin a možnost výroby sádrového odlitku zkameněliny. Program propojuje poznání geologických období, práce paleontologa a vznik zkamenělin s praktickým zážitkem a aktivním zapojením studentů.

Cíl prohlídky: Seznámit s vývojem země a života na zemi od starohor po současnost. Osvětlit vznik zkamenělin, reálné ukázky zkamenělin. Porovnávání vzorků zkamenělin s dodnes žijícími příbuznými druhy. Tvorba sádrových odlitků zkamenělin

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: vnitřní prostory Environmentálního centra Lüftnerka a areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90-120 min

Program provede žáky třídou plazů a seznámí je s jejich základními charakteristikami. Studenti se dozvědí, do jakých skupin se plazi dělí a jaké znaky jsou pro jednotlivé skupiny typické. Následuje komentovaná prohlídka pavilonů, během níž lektor představuje zajímavosti ze života chovaných druhů. Program je doplněn názornými pomůckami – hadí svlečka, kůže či želví krunýř – které umožňují žákům lépe porozumět stavbě těla a životním strategiím plazů. Program propojuje poznání, pozorování a praktický zážitek a podporuje porozumění významu ochrany plazů a jejich přirozených biotopů.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí se základními charakteristikami třídy plazů a rozdělením do jednotlivých řádů. Poznají typické znaky a životní strategie různých skupin plazů. Získají znalosti prostřednictvím názorných pomůcek (hadí svlečka, kůže, želví krunýř), které podporují smyslové vnímání a zapamatování učiva. Uvědomí si význam ochrany plazů a jejich přirozených biotopů.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4. a 5.tř), 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Děti se za pomoci lektora seznámí s třídou plazi, vyhledají jejich hlavní znaky a prohlédnousi druhy chované v Akva-tera. Poznají přirozené biotopy plazů. S lektorem podiskutují o problémech pašeráctví.Témata pokrývající program:Třída plazi.Přirozené biotopy plazů. Ochrana a problémy pašeráctví *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci plazů, jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1.st.ZŠ,2.st.ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30 - 60 min

V programu se prostřednictvím zážitkových aktivit a aktivizačních metod seznámíme s úmluvou CITES. Vysvětlíme si její význam pro obchod s ohroženými zvířaty a její dopad na náš běžný život. Dozvíme se, jaké nekalé praktiky využívají pytláci a pašeráci zvířat a jakou roli v obchodu se zvířaty hrají turisté. Společně budeme hledat možnosti, jak se chovat, abychom přispěli k zachování ohrožených druhů zvířat.

Cíl prohlídky: Seznámení s problematikou nelegálního obchodu se zvířaty. Poznání, jak tento obchod reguluje úmluva CITES. 1) Žáci se seznámí s charakterem úmluvy CITES a některými způsoby kontroly jejího dodržování. 2) Žáci se dozvědí souvislosti nelegálního obchodu a turismu se životem pěti vybraných živočišných druhů chráněných úmluvou CITES. Pochopí dopad nelegálního obchodu a turismu na jejich život. 3) Žáci pochopí mechanismus nelegálního obchodu s živočichy chráněnými úmluvou CITES, role a motivaci osob zapojených do něj. 4) Žáci se naučí na mapě lokalizovat místa výskytu chráněných vybraných druhů úmluvou CITES a místa poptávky po nich. Pochopí globální rozsah problému nelegálního obchodu s živočišnými druhy. 5) Žáci se dozví, jakou roli hrají zoologické zahrady při naplňování podstaty úmluvy CITES. 6) Žáci se seznámí s možnostmi chování, které přispívá k ochraně druhů zahrnutých v úmluvě CITES a k dodržování úmluvy CITES. (VZHLEDEM K ČASOVÉ A PERSONÁLNÍ NÁROČNOSTI JE MOŽNÉ TENTO PROGRAM OBJEDNÁVAT POUZE V TĚCHTO MĚSÍCÍCH: PROSINEC, LEDEN, ÚNOR)

Cílová skupina: 6. tř. – 8. tř. ZŠ

Místo: učebna - Environmentální centrum Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 2,5 hodiny

Účastníci programu poznají dopady pěstování palmy olejné na ekosystém tropického deštného lesa. Uvědomí si problémy pralesních oblastí Indonésie, které jsou důsledkem zvýšené poptávky po palmovém oleji a zakládání plantáží palmy olejné. Zamyslí se nad možnostmi řešení tohoto globálního problému vzhledem ke svému spotřebitelskému způsobu života.

Cíl prohlídky: Seznámení se s pěstováním palmy olejné ve vztahu k ekosystému tropického deštného lesa. Pochopení souvislostí mezi naším spotřebitelským chováním a úbytkem tropických deštných lesů. 1) Žáci pochopí globální rozsah problému pěstování palmy olejné. 2) Seznámí se s dopady intenzivního pěstování palmy olejné na ekosystém deštného lesa a místní komunity. 3) Žáci pochopí souvislost pěstování palmy olejné s vlastním spotřebitelským chováním. 4) Žáci se naučí vyhledávat na obalu výrobku informace o obsahu palmového oleje ve složení výrobku. 5) Žáci se dozvědí o certifikaci zodpovědného hospodaření s palmovým olejem. 6) Žáci se dozvědí o možnostech aktivního jednání, které podporuje odpovědné spotřebitelské chování. (VZHLEDEM K ČASOVÉ A PERSONÁLNÍ NÁROČNOSTI JE MOŽNÉ TENTO PROGRAM OBJEDNÁVAT POUZE V TĚCHTO MĚSÍCÍCH: PROSINEC, LEDEN, ÚNOR)

Cílová skupina: 7. tř. – 9. tř. ZŠ

Místo: učebna

Přibližný čas prohlídky: 2,5 hodiny

Program provede žáky světem primátů. Na začátku lektor představí řád primátů, jeho základní rozdělení a charakteristiku. Následuje exkurze napříč expozicemi chovaných primátů, během níž studenti získají základní informace i zajímavosti o jednotlivých druzích. Výklad je doplněn názornými pomůckami – kůže a další materiály – které umožňují lepší pochopení stavby těla, života a přizpůsobení jednotlivých druhů. Program zároveň upozorňuje na ohrožené druhy a význam jejich ochrany.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s řádem primátů a osvojí si jeho základní rozdělení, charakteristiku a evoluční adaptace. Poznají vybrané druhy primátů a získají informace o jejich životě, chování a zajímavostech. Porozumí významu ochrany ohrožených druhů a chráněných jedinců.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky třídou ptáků, během nějž lektor představí základní charakteristiky, rozdělení a typické znaky této třídy. Následuje prohlídka pavilonů a voliér, kde se studenti dozvídají zajímavosti ze života konkrétních druhů ptáků chovaných v zoo a seznámí se s principy jejich ochrany. Program je doplněn názornými pomůckami – ptačí vejce, peří a další materiály – které umožňují lepší pochopení stavby těla, chování a přizpůsobení jednotlivých druhů. Program propojuje poznání, pozorování a praktický zážitek a podporuje porozumění významu ochrany ptáků a jejich přirozených biotopů.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s třídou ptáků, jejími základními charakteristikami a rozdělením. Poznají vybrané druhy ptáků chovaných v zoo a získají informace o jejich životě a přizpůsobení prostředí. Získají znalosti prostřednictvím názorných pomůcek (ptačí vejce, peří), které podporují smyslové vnímání a zapamatování učiva. Uvědomí si význam ochrany ptáků a jejich přirozených biotopů.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4. a 5.tř), 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky různými typy rostlinných společenstev. Účastníci začínají terénní vycházkou k rašeliništi, během níž si s lektorem osvojí pojmy ekologie, areál, kosmopolit, endemit či relikt. U expozic rašeliniště a suchomilných rostlin si prohlédnou zastoupené druhy, porovnají podmínky a nároky rostlin na prostředí. V učebně pokračuje program videoprojekcí o ekosystémech a rostlinných společenstvech, mikroskopováním rašeliníku a vyplňováním pracovních listů. S využitím laminovaných materiálů si studenti vysvětlí vznik a typy rašelinišť a jejich výskyt na našem území. Na závěr děti hrají ekologickou hru – sestavování příkladů potravního řetězce. Program propojuje poznání ekologie, rostlinných společenstev a ochrany rostlin s praktickým zážitkem.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s různými typy rostlinných společenstev (rašeliniště, váté písky, slaniska, vápencové skály) a jejich charakteristickými druhy. Osvojí si základní ekologické pojmy, jako jsou ekologie, areál, kosmopolit, endemit či relikt. Porovnají podmínky a nároky rostlin na prostředí a pochopí principy fungování rostlinných společenstev. Naučí se sestavovat potravní řetězce a propojit poznatky o rostlinách s širšími ekologickými souvislostmi. Získají znalosti o významu ochrany rostlin a jejich přirozených biotopů prostřednictvím pozorování, mikroskopování a praktických aktivit.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Děti se seznámí s kouzelným světem ryb, lektor jim představí sladkovodní i mořská akvária a jejich obyvatele, hlavně ohrožené a chráněné druhy. Témata, která program pokrývají: sladkovodní a mořské ryby, brakická, slaná a sladká voda. *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci světa ryb, jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ, 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30—60 min

Program provede žáky světem savců. Na začátku lektor představí hlavní znaky savců, jejich charakteristiku a základní rozdělení do skupin. Následuje naučná exkurze za vybranými zástupci savců chovaných v zoo, během níž studenti získají informace o jejich životě, přizpůsobení prostředí a významu ochrany ohrožených druhů. Výklad je doplněn názornými pomůckami – kůže a další materiály – které umožňují lepší pochopení stavby těla a životních strategií savců. Program propojuje poznání, pozorování a praktický zážitek.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s hlavními znaky a charakteristikou rozmanité skupiny savců. Poznají základní rozdělení savců do jednotlivých skupin. Získají znalosti prostřednictvím názorných pomůcek, které podporují smyslové vnímání a zapamatování učiva. Porozumí významu ochrany ohrožených druhů a chovaných savců. Porozumí významu ochrany ohrožených druhů a chovaných savců.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4. a 5.tř), 2.st.ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky světem šelem. Na začátku lektor představí hlavní znaky, které charakterizují tuto skupinu, a jejich základní rozdělení. Následuje výprava za šelmami chovanými v zoo, během níž studenti získají informace o biologii, chování, způsobu lovu, výskytu a životních strategiích jednotlivých druhů. Lektor upozorňuje na ohrožené a chráněné druhy a význam ochrany biodiverzity. Výklad je doplněn názornými pomůckami – kůže, chlupy, drápy. Program propojuje poznání, pozorování a praktický zážitek.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s hlavními znaky a charakteristikou šelem. Poznají stavbu těla, způsoby lovu a výskyt vybraných druhů šelem. Budou pozorovat chované šelmy v zoo a propojí získané poznatky s jejich životem a přizpůsobením prostředí. Získají znalosti prostřednictvím názorných pomůcek (kůže, chlupy, drápy). Porozumí významu ochrany ohrožených druhů a biodiverzity.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ (4., 5.tř), 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program seznámí studenty s moderním přístupem k chovu zvířat v zajetí a umožní jim porovnat současné metody se staršími, klecovými způsoby chovu. Studenti se dozvědí, jak se zoologické zahrady podílejí na ochraně, rozmnožování a záchraně ohrožených druhů prostřednictvím záchranných programů. Součástí programu je diskuze o významu zoologických zahrad, jejich přínosu pro vzdělávání a ochranu přírody. Program propojuje teoretické poznání s praktickými příklady a podporuje kritické uvažování o ochraně přírody a roli moderních zoologických zahrad.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s moderními způsoby chovu zvířat v zajetí. Poznají způsoby, jak se zoologické zahrady podílejí na ochraně, rozmnožování a záchraně ohrožených druhů. Seznámí se s principy záchranných programů a jejich významem pro biodiverzitu. Porozumí moderním vzdělávacím a návštěvnickým přístupům zoologických zahrad. Budou schopni kriticky diskutovat o přínosu zoologických zahrad pro ochranu přírody a vzdělávání.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky vybranou částí zoologické a botanické zahrady, během níž si osvojí znalosti o vlivu člověka na přírodu. Studenti se seznámí s vyhubenými a ohroženými druhy, zavlečenými druhy, významem endemitů a ochranou ohrožených oblastí. Součástí programu je také seznámení s významem deštných pralesů pro biodiverzitu a fungování ekosystémů. Program propojuje poznávání přírody s ekologickým myšlením a podporuje pochopení lidského vlivu na životní prostředí.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s negativním i pozitivním působením člověka na přírodu a krajinu v zrcadle vyvíjející se lidské populace od prehistorie až po současnost s důrazem na aktuální ekologická rizika (globální klimatické změny a jejich důsledky, nutnost respektování trvale udržitelného rozvoje). Poznají vyhubené, ohrožené a zavlečené druhy a osvojí si pojmy jako endemit a význam ohrožených oblastí. Budou schopni propojit poznatky o lidském vlivu na přírodu s praktickými příklady ze zoologické a botanické zahrady.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 minut

Během cesty do pavilonu Středomoří si děti a studenti přiblíží tamní přírodu, její využití, povědí si o turismu (o jeho důležité úloze v hospodářském vývoji a naopak o jeho rušivém vlivu) a proslulé středomořské kuchyni. Dále čeká účastníky i několik zastávek u jednotlivých zástupců fauny. V pavilonu je přivítá opojná vůně bylinek a zajímavosti s nimi spojené a především plazi, které zde tvoří dominantu celé expozice. Program je doplněn o laminátové obrázky, sušené bylinky, apod.

Cíl prohlídky: Seznámení s přírodou Středomoří – místem, které mnozí navštěvují v létě během dovolené u moře (ale málokdo poznává hlouběji krásy zdejší přírody).

Cílová skupina: MŠ, ZŠ, SŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min

Program provede žáky vybranou částí zoologické a botanické zahrady a představí rozmanitost přírodních podmínek, fauny a flóry v různých podnebných pásmech světa. Na začátku se studenti seznámí s naší planetou, její polohou v soustavě a osmi planetami, a pomocí mapy určují rovník, obratníky, polární kruhy, póly a kontinenty. Následuje představení klimatických pásů – tropického, mírného, polárního a přechodných pásů subtropického a subpolárního – spolu s charakteristickými biomy, potravními řetězci a adaptacemi rostlin a živočichů. Žáci pozorují typické zástupce světové fauny a poznávají, jak se přizpůsobili různým podmínkám prostředí. Program propojuje praktické pozorování zvířat s informacemi o jejich životě, potravě, chování, migraci a zvláštních adaptacích. Spojuje geografické, ekologické a přírodovědné poznatky a podporuje zájem dětí o globální přírodu a její ochranu.

Cíl prohlídky: Žáci se seznámí s naší planetou, její polohou v soustavě a základními geografickými údaji. Žáci se seznámí s klimatickými pásy světa a s jejich charakteristickými biomy. Seznámí se zástupci fauny a flóry jednotlivých podnebných pásů a pochopí jejich adaptace na prostředí, ve kterém žijí. Žáci se seznámí s potravními řetězci a vzájemnými vztahy mezi rostlinami a živočichy. Podpora zájmu žáků o globální přírodu, její rozmanitost a ochranu.

Cílová skupina: 1. st. ZŠ

Místo: areál Zoo a BZ Plzeň

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Sokolnická ukázka probíhá pouze v letním období od dubna do října. Přibližně 45 minutové představení seznámí přítomné s historií i současností sokolnictví. Při komentovaných letových ukázkách sokolník názorně demonstruje život dravců a sov v přírodě i v zajetí. Účastník ukázky má možnost stát se jeho reálnou součástí, po výběru sokolníkem asistuje v přeletech dravců na ruku. Sokolnické ukázky probíhají v prostorách Lochotínského amfiteátru od 1.4 - 31.10. každý den v 11,00 h a v 14,00 h.

Cíl prohlídky: Sokolnictví je tradice stará již více jak 4 000 let. Při manipulaci s dravci si účastníci uvědomí nejen historickou loveckou úlohu dravců, ale hlavně význam dravců v přírodě - dravci jsou součástí potravního řetězce a udržují přirozenou biologickou rovnováhu. Proto mají v přírodě nezastupitelné místo. Bohužel je v současnosti mnoho druhů na pokraji vyhubení. Přímým kontaktem lze vysoce edukativním způsobem vyvrátit mnoho předsudků, mýtů a pomluv.

Cílová skupina: Všechny typy škol (lze kombinovat s dalším výukovým programem)

Místo: Amfiteátr, vstup z areálu ZOO a BZ, PROGRAM ZCELA V KOMPETENCI SOKOLNÍKŮ S VOLNÝM PŘÍSTUPEM, POSKYTUJEME POUZE PRACOVNÍ LISTY K PROGRAMU PO PŘEDCHOZÍ DOMLUVĚ

Přibližný čas prohlídky: 60 min

Cíl prohlídky:

Cílová skupina:

Místo:

Přibližný čas prohlídky:

Cíl prohlídky:

Cílová skupina:

Místo:

Přibližný čas prohlídky:

Děti procházejí společně s lektorem prostorami Akva-tera a seznamují se s jednotlivými zástupci bezobratlých živočichů v Akva-tera chovanými. Důraz je kladen hlavně na ohrožené a chráněné druhy, děti si mohou prohlédnout také kolekci sklípkanů. Pokud je to možné, pracovníci Akva-tera zpestřují výklad zážitky z expedic za bezobratlými. Témata, která program pokrývají: Život bezobratlých, Biodiverzita, ohrožené druhy, globální problémy (CITES), přínos ZOO v těchto oblastech *výukový program vedou přímo ošetřovatelé a je poskytován zdarma *vzhledem k menší velikosti expozice je v daný čas možné realizovat pouze jeden výukový program

Cíl prohlídky: Podle věku cílových skupin se seznámit se zástupci bezobratlých živočichů,jejich životem a prostředím, biodiverzitou a chráněnými a ohroženými druhy.

Cílová skupina: MŠ, 1.st.ZŠ,2.st.ZŠ, SŠ, VOŠ, VŠ

Místo: PROGRAM POSKYTUJE PŘÍMO AKVA -TERA, objednávejte přímo v Akva-tera na tel. 378038360

Přibližný čas prohlídky: 30 - 60 min

Účastníci se v úvodu seznámí, se skupinami rostlin, kterým se bude program věnovat - sukulenty, kaktusy, epifyty, masožravky. Následuje prohlídka skleníku s výkladem věnujícím se sukulentním rostlinám Madagaskaru, Kanárských ostrovů a jižní Afriky a broméliím, vše s konkrétními ukázkami. Terénní vycházka pokračuje do japonské zahrady, kde se studenti seznámí s dalšími druhy cizokrajných rostlin. Témata pokrývající program: pojmy endemit, relikt, sukulent, kaktus, epifyt, masožravka, způsob přizpůsobení a života jednotlivých skupin, zajímavosti.

Cíl prohlídky: Doplnění učiva botaniky pro ZŠ, seznámení se s pojmy sukulenty, epifyty, masožravé rostliny a jejich reálné ukázky v přírodním prostředí botanického skleníku. Didaktické hry, možnost prohlédnout a sáhnout si na jednotlivé zástupce

Cílová skupina: 2. st. ZŠ, SŠ

Místo: Areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Program formou soutěže provede žáky světem zvířat a rostlin. Účastníci se rozdělí do čtyř soutěžních týmů a v několika disciplínách si vyzkoušejí své vědomosti a dovednosti z oblasti přírodovědy. Úkolem týmů je nasbírat co nejvíce bodů za jednotlivé disciplíny a postupovat po hracím plánu. Program zahrnuje pět soutěžních disciplín: Riskuj, zvířecí pantomima, pravda nebo lež, poznávání zvuku zvířat, ávání zvuků zvířat, hledání a určování maskovaných živočichů na obrázku v jejich přirozeném prostředí. Program propojuje soutěžní zábavu s poznáváním přírody, podporuje týmovou spolupráci a upevňuje znalosti získané ve výukových programech.

Cíl prohlídky: Žáci si procvičí a upevní své vědomosti z oblasti přírodovědy získané během výukových programů. Rozvinou schopnosti týmové spolupráce a komunikace při plnění soutěžních disciplín. Program podporuje aktivní zapojení, soutěživost a zábavnou formou upevňuje ekologické povědomí.

Cílová skupina: 2. st. ZŠ + SŠ

Místo: vnitřní prostory Environmentálního centra Lüftnerka

Přibližný čas prohlídky: 90 min

Program provede děti vybranou částí zoologické zahrady. Žáci pozorují zvířata, která se často objevují jako oblíbené postavy v dětských pohádkách. S tím zároveň získávají jednoduché poznatky o konkrétních druzích a jejich životě. Zmiňována je i večerníčková tvorba našeho blízkého spolupracovníka V. Chaloupka – v letním období se děti mohou setkat s večerníčkovými medvědy Honzíkem a Eliškou. Program propojuje pohádkový svět s reálnými informacemi o životě a chování zvířat a podporuje zájem dětí o přírodu a její obyvatele.

Cíl prohlídky: Děti se seznámí se zvířaty, která se často objevují v dětských pohádkách a filmech. Získají jednoduché poznatky o životě, chování a přizpůsobení jednotlivých druhů zvířat. Budou pozorovat chované zvířata v zoologické zahradě a propojí pohádkové představy s reálnými informacemi. Program podporuje zájem dětí o přírodu, pozorování živočichů a rozvoj ekologického myšlení.

Cílová skupina: MŠ, 1. st. ZŠ

Místo: areál zoo a BZ

Přibližný čas prohlídky: 60—90 min